Monday, October 09, 2006

Big Gay Al's Big Gay Boat Ride.


Funderade lite på homosexuella karaktärer i tv-serier, på den där tredje svårfunna kategorin. De första två inte så fasligt svårfunna kategorierna består kanske som bekant av
a) det roliga homot i en samling heteron kring vilken många homorelaterade skämt kan cirkulera (Josh i Veronica's Closet, Anthony i Sex & the City, Javier i Felicity)
b) ett gäng homon som hänger med varandra, eventuellt med inslag av heteron och/eller faghags (Queer as Folk, The L Word, Will & Grace)

Av kategori a) och b) är det bara den senare som har sex på samma sätt som heterosexuella karaktärer, dvs uttryckligt, lite halvnaket, lite hångel, kanske en synlig tutte eller rumpa. Det beror naturligtvis på att kategori a) mest fungerar som ett pikant inslag, och inga pikanta inslag har en sexualitet som är värd att slösa dyrbara tv-minuter på, speciellt inte om det pikanta inslaget har sex med människor av samma kön. Till saken hör att kategori b), med undantag för myspys-sitcomen "Will & Grace", mer än väl kompenserar för bristen på sexuella akter utförda av kategori a). Faktum är att det är ett jävla knullande i både "Queer as Folk" och "The L Word", den enda serie med idel heterohuvudkaraktärer som kommer upp i samma knullkvota är Sex & the City, och det är nog mest tack vare Samanthas idoga arbete som heterokaraktärerna kan hålla sexfanan någorlunda i topp.

Det programmen i kategori b) försöker förmedla, vilket även är det som gör denna typ av program viktiga, är bilden av en del av samhället som inte är strikt heteronormativ, vilket inte direkt är så vanligt förekommande i populärkulturen att det stör. Däremot saknar jag en debatt liknande den som omgärdade "Vänner" när det begav sig; många tittare reagerade på att det under seriens 8 säsonger inte dejtats eller vänskapats över hudfärgsgränserna och att det verkade helt orimligt. Så under säsong 9 fick Ross dejta Charlie, en snygg afro-amerikansk forskare, och så var saken biff. Något jag kan sakna är bilden av homosexuella karaktärer bland heterosexuella karaktärer där homokaraktärerna tillåts vara mer än vad de reducerats till i kategori a) - dvs skojig sidekick tillika outsinlig källa av fjollskämt. Där den sexuella läggningen är varierad, precis som i verkliga livet, och där homon och heteron kan mötas, softa och älta kärleksproblem ihop utan att det blir så vansinnigt mycket fokus på kön och annat av intresse rätt sekundärt. Och där kommer vi in på den svårfångade tredje kategorin,
c) karaktären som inte bara är mamma, utan även tandläkare (och nämnde jag att jag dejtar en kvinna?)

Jag kan visserligen komma på en handfull: Willow i "Buffy", highschooltjejen vars Wicca-utövande överglänste det plötsliga förhållandet med en tjej; Dr. Weaver i "Cityakuten", som är mer chef på krycka än flata med lill-knodd; Stanford i "Sex & the City", som röker cigg, sveper Cosmopolitans och raggar karlar i takt med bästisen Carrie; Jack i "Dawson's Creek" som kämpade lika mycket med sin identitet som homosexuell highschool-kille som Dawson gjorde med sin som töntig Spielberg-wannabe, och det finns ju säkert en tio till. Men det gör vaddå, typ 15 stycken på hur många tv-serier? Och hur många svenska varianter kommer vi på? Jag kommer spontant på en: Micki i "Rederiet". Fan, skärpning alla tv-producenter och manusskrivare där ute!

Man skulle även kunna argumentera för en fjärde kategori, nämligen
d) garderobskaraktärerna
Dvs karaktärer som inte är uttalat homosexuella men som publiken ändå vet/hoppas är det. Hit hör naturligtvis Dorothy i "Pantertanter", om någon var orolig för att vi skulle glömma henne.

Utanför alla kategorier faller min personliga favorit: Big Gay Al i "South Park". Han är varken a), b), c) eller d), han är bara super, thanks for asking. Big Gay Al är inte bara glad och har en snygg scarf, han har även ett hem för homosexuella husdjur som blivit utstötta av samhället. En sann aktivist med andra ord. Sa jag att han har en snygg scarf?

9 Comments:

Blogger Elca said...

Det var ju faktiskt en bög med i Skilda världar också. Lucas tror jag karaktären hette.

October 10, 2006 12:51 AM  
Blogger Like A Bad Girl Should said...

bitch, är det här dina ndra blog? eller är det någon annans?

October 10, 2006 12:54 PM  
Blogger Johanna said...

taxi: Oui, oui, jag men lite mer komplicerat. Men jag råkade (här ovanför) svara en kommentar med min "andra" inloggningsgrunkamoj.

October 11, 2006 12:12 AM  
Blogger Johanna said...

Elca: Som sagt, det hade jag helt förträngt - Skilda Världar alltså. Men visst hette han Lucas, och var inte han storebror till Nora, dvs Tuva Novotny?

October 11, 2006 12:14 AM  
Blogger Elca said...

Exakt! Noras storebror som hade en affär med sin morsas pojkvän ett tag! Det är nästan skrämmande att jag minns Skilda världars intriger på det där viset.

October 11, 2006 12:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

Yes! Underbart! Äntligen en blogg om ett intressant ämne :)

October 12, 2006 4:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

Karaktärer av typ d är ju inte helt ovanliga i äldre skönlitteratur, heller. Det är en intressant typ, och det är ju skönt att de får vara kvar i garderoben, kanske - det innebär ju i alla fall att sexualiteten inte görs till ett definierande karaktärsdrag, vilket är vanligt och trist. De allra flesta heterosexuella karaktärer är ju mer eller mindre i garderoben också, på sätt vis.

October 12, 2006 12:42 PM  
Blogger Johanna said...

Elca: Men bara nästan!

Sara: Så bra!

Karin: Ja, men egentligen skulle man nog kunna dela upp kategori d) i två underkategorier, karaktärerna som faktiskt är i garderoben och de som alla tittare hoppas är i garderoben.

October 12, 2006 1:05 PM  
Anonymous Anonymous said...

Wez i Mad Max 2 är en ganska intressant bögkaraktär. Jag skulle väldigt gärna se att någon med lite mer insikt i frågan gjorde en liten analys på honom (samt en på Lord Humungus och The Toadies förhållande också.), eftersom jag skulle säga att han är en ganska ostereotyp bög men kan tänka mig att någon med lite mer (än mig) ideologisk slagsida åt ena eller andra hållet kanske skulle kunna säga något annat. Jag vet inte.

December 30, 2006 3:49 PM  

Post a Comment

<< Home