Tuesday, October 03, 2006

Att vara Bingo.

Metapopkulturen når oanade höjder när Bingo Rimér marknadsför sin nya underklädesbutik genom att göra reality-tv av sitt liv i allmänhet och underklädesbutiken i synnerhet. På hygglig sändingstid (22.00, TV6 - höhö) visas den genomskinligaste ursäkten för att visa nakna tuttar som världen skådat sedan dammsugningsscenen i Working Girl. Och nej, det är naturligtvis inte Bingos tuttar som åsyftas.

Sammanlagt tio minuter av programmets 60 (!) ägnas åt underklädesbutiken. Vad vi vet om underklädesbutiken efter dessa 60 minuter:
1. Den ska vara ett sexigt alternativ till mer renodlade sexshoppar, men samtidigt vara classy - som Moore Magazine! (ej min liknelse)
2. Namnet på den sexiga och samtidigt classy shoppen är det sexiga och classy namnet "sexigt.se".
3. I ett möte med Svante Tegnér konstateras exakt hur sexig Sexigt.se kommer att vara:
-"Linda Skugge kommer inte köpa dina trosor."
-"Haha, näe, om det inte är typ ylletrosor."
(Dock ironiserar Bingo över idén att sälja "Feministtrosan - garanterat osexig".)

Resten av programmet är en härlig mix av Hemma Hos-reportage, typ Bingo Cribs ("här är mitt flipperspel"), intervjuer med nära och kära (Frun Angelica - glamourmodell, glamourmodellen Elita Löfblad, en kinesisk festfixare) samt en exklusiv rapportering från en resa till New York tillsammans med 7000 Moore-tjejer. Åh jag vet inte vart jag ska börja.

För det första: boobcount. Jag försökte på allvar hålla reda på hur många gånger man fick se ett par nakna bröst, men jag tappade helt ärligt räkningen. Sedan visste jag inte riktigt om det räknades som nakna bröst när bröstvårtorna var målade i blått.

För det andra: alla samtal som Bingo för med andra känns helt sjukt uppstyltade och det bara måste vara manus som ligger bakom. Vilket på något sätt för mig till problemet med programmet (feministskämtet undantaget); det känns som en bisarr kombination av pinsamt uppenbar marknadsföring av Sexigt.se och Bingos ambition att bli Sveriges egna Hugh Hefner. Och marknadsföringsbiten är så vansinnigt tråkig. Att se Bingo pitcha företagsidén till Johan Staël von Holstein ackompanjerat av två mellanöl på Gondolen känns ungefär lika intressant som att se Rickard Sjöberg öva på att lägga pannan i veck inför veckans avsnitt av Postkodmiljonären. Myspysstämningen och intrycket av Bingos genuina trevlighet dämpas dessutom rejält av Bingos uppenbart sjukt trista kvinnosyn. Alltså jag vet, vi ska alla vara spexiga och sexiga och härligt frigjorda. Och kalla mej gärna frigid manshatare men fan vad trist det är när Bingo menar att tjejerna (som ska uppträda halvnakna på en stor midsommarfest) inte ska bli förvånade om de blir filmade i omklädningsrummet, det är sånt det har betalt för. Eller när han filmar en nyvaken, pyjamasklädd och söt Elita:
-"Såhär ser hon ut utan smink, den nakna sanningen!"
-"Mm, roligare än såhär blir det inte."
-"Jo, om du särar på benen.."


Men hallå, måste alla skämt låta som om de kom från danska gladporrfilmer? Han vet så väl att han står i en maktposition över de här tjejerna, och det blir hur tydligt som helst under resan till New York. Bingo ringer och tjatar på tjejerna att följa med, refererar till sig själv som "en tupp i ett hönshus" och ser till att bli fotad omringad av de bystiga svenska blondinerna, de är hans "stall" - han är pappa Bingo. När det sedan visar sig att den kinesiske festfixaren inte kan betala tjejerna som utlovat och de välplockade ögonbrynen höjs i vrede under de platinablonda lockarna flyr Bingo fältet och hävdar att tjejerna ju är här av fri vilja och är vuxna människor som kan ta eget ansvar. Hur ska han ha det? Är de i New York som daddy Bingos pussy posse eller är de i New York för att göra business å egna vägnar? Om det senare alternativet är korrekt - varför verkar Bingo känna hotet om att vakna upp med en ögonfransböjare upptryckt i rumpan när det står klart att tjejerna ska stå i toplessbar och servera 5000 (i kid you not) kåta amerikanska killar med stånd för en ynka lön på 200 dollar?

"It's a dirty job, but someone's gotta do it", säger Bingos voice over efter att Bingo haft det tunga jobbet att bli upprörd över hur de 5000 kåta amerikanska killarna med stånd inte riktigt fattat att det inte är okej att fråga om man får knulla den blonda tjejen endast iförd vita bomullstrosor som utför massage (Bingos fruga). Elita och Angelica vägrar fortsätta utan vakter, hur tjejerna som jobbar i baren har det är oklart. It's a dirty job alright, men det är inte Bingo som utför det, det är Elita, Angelica och alla de andra tjejerna vars tuttar flimrar förbi på skärmen. Jag skulle hellre se "Being Elita" än "Being Bingo", för segare, mer hycklande och osexigare reality-tv får man leta efter.



(Populärkulturell bonus: en av tjejerna som är med i New York var med i svenska Top Model. Då med BH i tre storlekar mindre.)

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag råkade oxå se en del av Bingos TV6-såpa och tanken om "frivillighet" dök upp hos mig. Kan ju inte ha kommit som en överraskning att otygligheten och sexmaktruset flödade. Håller med. Hade själv ett litet inlägg om debaklet på min blogg men utan att göra en djupare analys. Jag lämnar detta åt andra bättre lämpade...

October 03, 2006 3:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag har hittat hit! En populärkulturell sexblogg av favvo-Johanna, kan det bli bättre? GO GO GO! :)

October 04, 2006 5:38 AM  
Blogger Johanna said...

Fredrik: Ja, frivillighet är ett intressant begrepp som man kan diskutera i all oändlighet. Frågan är om man ens vill göra en djupare analys, för det är möjligt att det kan ta en oproportionerlig mängd tid, programmet hade så många..lager.

Anna: Yay! Haha.

October 05, 2006 12:55 AM  
Anonymous Anonymous said...

tat med en nypa salt. hur orkar du bry dig du kan ju alltid ändra kanal ingen tvingar ju dig att kolla eller hur?

October 24, 2006 4:53 PM  
Blogger Johanna said...

Anonymous: Jag tog det med både en och två nypor salt, och tyckte ändå att det var ett trist och osexigt program. Att ifrågasätta huruvida jag orkar bry mej när du själv orkat posta en kommentar tre veckor efter publicerat inlägg för att be mig att ta programmet med en nypa salt känns .. ja, inte helt konsekvent.

Och nej, ingen tvingar mej att kolla, jag tycker nog att jag ändå kan skriva ett inlägg om programmet. Jag upprörs heller inte av inkonsekvensen i att du skriver en missnöjd kommentar på en blogg som ingen tvingar dej att läsa där du kritiserar mitt missnöje med ett program ingen tvingar mej att kolla på. Fantastiskt meta! Ha en bra dag.

October 26, 2006 7:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

den nämnda top model-tjejen är min kompis, jag har hur mycket insider-skvaller som helst från new york-resan!

November 17, 2006 7:09 PM  
Blogger Unknown said...

This post is an excellent, TI keep returning to read the content that is always updated.hanks!I am interested in reading more of your stuffhttp://blackjackbets.org

April 18, 2013 4:02 AM  

Post a Comment

<< Home